martes, 15 de noviembre de 2011

IRAKURKETA ARAZOAK ETA OVIDE DECROLY

Gaur egun ume asko irakurketa arazoak dituztela esan ohi da. Batzuk dislexia dutela, beste batzuk oso motel irakurtzen dutela, eta abar. Baina non dago benetako arazoa? 

Teknologiaren gizartean bizi garenetik gero eta gehiago erabiltzen dira teknologia berriak: jolasteko, telebista ikusteko, informazioa biltzeko, lan egiteko, hitz egiteko, irakurtzeko, ... Baina honek ere paperaren erabileraren gainbehera ekarri du. Egunkariak interneten bidez irakurtzen ditugu egunero, lagunekin ere ordenagailu eta mugikorren bidez hitz egiten eta komunikatzen gara. Hori dela eta, gaur egungo umeek ez dute lehen bezain asko irakurtzen. Ez dituzte liburutegiak erabiltzen, ezta liburuak irakurtzen ere. Hauen erabilera gero eta gutxiago ematen da Lehen Hezkuntzan.

Nire ustez, teknologia berriak eskaintzen dituzten gauzak askoz ere erakargarriagoak direlako ematen da hau. Liburuekin konparatuz, mugimenduzko irudiak eskaintzen dituzte, bideoak ikus daitezke, komunikazio askea eta errazagoa da. Beraz, hau litzateke gure eginbeharra: umeei liburuak irakurtzeak erakargarriagoa eta interesgarriagoa bihurtzea. Eta nola egin dezakegu hori?

Haurrak oso goiz hasten dira irakurtzen ikasten eskolan, baina aurretik ere idatzitako baliabideekin harreman zuzena garatzen dute. Bere gurasoek irakurtzen duten liburua, egunkaria, aldizkaria ikusten dute. Kaletik ematen den publizitatea ikusten dute, telebistan bertan ere iragarkietan agertzen diren hitzak ikusten dituzte.

Hortik abiatuz, hitzak eta irudiak erlazionatzen hasten dira. Horrela, behi baten irudia ikustean, horren azpian "Milka" hitza irakurtzen badute, behia "Milka" moduan idazten dela pentsatuko dute. 



Hau modu positibo batean lantzeko, Ovide Decroly-ren metodoa erabil genezake. 

Ovide Decroly (1871-1932) pedagogo eta hezitzale belgikarra izan zen. Irakurmena eta hezkuntzaren globalizazioko metodoak adierazi zituen. Hori dela eta, gaur egungo pedagogian bere lanak garrantzi handia lortu du. Bere proiektuak eskola umera hurbiltzean oinarritu ziren eta ez umea eskolara moldatzean.

Berarentzat, hezkuntzak umearen originaltasuna mantendu behar zuen, gazte belaunaldiek, integrazioa lortu behar zuten gizarte ingurunean, zeren, gizarte objektu bat ezin da lortu, gizabanakoa kontuan izaten ez badugu. Arlo honetan, Decrolyk uste zuen umearen beharrak asetu behar zirela eta ondorioz erantzunak eskolatik erakarriak izan behar zirela. Hezkuntza moldatu behar zen, umearen garapen fisiko eta mentalera eta horrela bizi behar zen gizarte-ingurunerako prestakuntza bat lortzeko bizi ahal izateko.
Bere obren artean, aipatzekoak dira "Irakurketaren psikologia" liburua non haurrek idatzizko lengoaia betiko metodoen bidez baino modu naturalago baten barneratzen zutenari buruzko ikerketa zehatzak egin zituen. Eta "Irakurketaren pedagogia" obran haurrek irakurketa testuak bere bizitza afektiboarekin erlazionatzeko aukera garatzen dute.

Hemen ditugu irakurketa lantzeko zenbait tailer, 0-8 urte bitarteko umeekin lantzekoak.




No hay comentarios:

Publicar un comentario